Copywriting – Het nut van goede teksten schrijven door een ervaren copywriter
Wat is copywriting, en waarvoor dient het precies? Een copywriter doet meer dan alleen het schrijven van leuke teksten. Er wordt rekening gehouden met de leesbaarheid, relevantie en SEO. Het eindresultaat is een goede tekst die de lezer boeit, en jouw content tot bij de mensen brengt.
Wat is copywriting, en waarvoor is het nuttig?
Copywriting is het schrijven van teksten met een specifiek doel voor ogen. Dat doel is bijvoorbeeld de lezer informeren of het kopen van een product, maar ook het verhogen van je bezoekersaantallen of inschrijven in een nieuwsbrief kan een streven zijn.
Goede teksten zijn belangrijk, en copywriting is dan ook overal aanwezig: in advertenties, op websites, in magazines, in e-mails en op sociale media. Bij Billie Branding geven we onze klanten steeds de keuze of ze zelf teksten willen aanleveren, of dit liever door één van onze ervaren copywriters laten doen.
Content = King. Dat is nog steeds de belangrijkste zin als het aankomt op het aanbieden van relevante informatie via je website of andere media. Copywriting is daarvoor van grote waarde.
Weet voor wie je schrijft (en ken je doelgroep)
Het kennen en begrijpen van je doelgroep is essentieel voor goede copywriting. Je moet weten wie je ideale klant is, waar ze naar op zoek zijn en hoe je hun aandacht kan grijpen en bijhouden.
Doe onderzoek naar je doelgroep en analyseer de reeds bestaande resultaten. Hoe beter je je doelgroep begrijpt en weet hoe zij zich gedragen, hoe effectiever je boodschap zal zijn. Zo zullen de teksten op pakweg een politieke website anders geschreven zijn dan die van een voetbalclub of school.
Copywriting & SEO
Bij Billie Branding gebruiken we copywriting voor het schrijven van teksten voor social media, e-mails, advertenties, magazines en nog veel meer. Maar een ander, belangrijk aspect van copywriting is het schrijven van teksten voor een website.
Goede teksten laten schrijven voor je website heeft meerdere redenen. Enerzijds wil je de bezoeker boeien met je inhoud, en ervoor zorgen dat deze bezoeker actie onderneemt: bijvoorbeeld een product aankopen of contact opnemen.
Copywriting heeft echter ook een enorme invloed op SEO ofwel zoekmachineoptimalisatie. Kort samengevat wilt dat zeggen dat je je website technisch en inhoudelijk optimaliseert, zodat deze hoger gaat ranken in Google en je zo meer bezoekers zult ontvangen (en meer conversies krijgt).
Het schrijven van pakkende headlines, gebruiken van trefwoorden en synoniemen na een trefwoordenonderzoek, en het vertellen van een coherent verhaal: het zijn maar enkele aspecten van copywriting die een grote invloed hebben op je SEO.
Bij Billie Branding bieden we je altijd de mogelijkheid om je teksten te laten schrijven door een professionele copywriter. Het is niet duur, en we geloven dat dit één van de beste investeringen is die je kan doen in je online aanwezigheid.
Hou het simpel en duidelijk
Mensen hebben vaak weinig tijd of zijn snel verveeld. Uit onderzoek is gebleken dat bezoekers je website of magazine ‘skimmen’: ze gaan snel over de inhoud en lezen alleen de stukjes die hen boeiend lijken.
Gebruik daarom pakkende headlines, gebruik eenvoudige taal en korte zinnen. Vermijd jargon en technische termen, tenzij je voor deze specifieke doelgroep schrijft natuurlijk.
Less is more. Beperk je tot de essentie en zorg dat je je boodschap helder overbrengt.
Wat is een CTA of Call To Action?
Een Call To Action is een oproep aan de lezer om een specifieke actie te ondernemen. Dit kan variëren van “Koop nu” en “Meld je aan” tot “Lees verder” en “Download de gids”. Het gebruiken van een CTA is geen doel op zich, maar zet aan tot het vervullen van een doel.
Een effectieve Call to Action is duidelijk, beknopt en uitnodigend. Plaats je CTA op een strategische plek in je tekst, en maak het aantrekkelijk voor de bezoeker.
Billie Branding werkt samen met ervaren copywriters
Wij zijn Nick en Sofie, en wij zijn samen de drijvende kracht achter Billie Branding. Samen zijn we sterk in webdesign, grafisch design, social media en SEO. Het is echter onmogelijk om alle diensten zelf aan te bieden en daarbij nog topkwaliteit te leveren. Daarom doen we graag beroep op ons netwerk van vaste partners.
Ook voor het aanbieden van copywriting doen we graag beroep op een externe professional, om je de kwaliteit te kunnen bieden waar we zelf achter kunnen staan.
Maak kennis met Shauni van L-Phabet! Shauni werkt al jaren als zelfstandig copywriter en heeft veel ervaring opgedaan met het schrijven van teksten voor magazines en uitgeverijen. We werkten al vaker met haar samen en weten dat ze garant staat voor een uitstekende kwaliteit.
Ook op Stijn by Me kunnen we rekenen voor het schrijven van sterke teksten. Stijn is al jaren freelance schrijver voor verschillende kranten en magazines.
Conclusie
Het laten schrijven van goede teksten door een copywriter kan een wereld van verschil betekenen voor jouw online en offline communicatie. Alle moeite die je steekt in ervoor zorgen dat mensen je materiaal te zien krijgen, vertaalt zich dan ook effectief in meer conversies.
Ook voor websites vinden wij goede copywriting van enorm groot belang. Een relevante tekst met sterke headlines en passende trefwoorden zorgt ervoor dat je site automatisch veel beter scoort in de zoekresultaten.
Kortom: copywriting is een kleine investering met hoog rendement!
Heb je interesse gekregen?
Vraag een vrijblijvende offerte of gesprek aan
Ben je benieuwd naar onze prijzen en hoe wij je kunnen helpen? Twijfel dan niet om ons een berichtje te sturen. We bespreken jouw project tijdens een gesprek en geven je een vrijblijvende prijsopgave.